Aktualności

  • Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze 29.03.2025

    Zarząd Stowarzyszenia Ogrodowego „Biała Brzoza” w Woli Prażmowskiej przy ul. Letniskowej 5 informuje, iż na podstawie § 24 ust. 2 Statutu Stowarzyszenia oraz art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 13.12.2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 40) zwołuje:

    WALNE ZEBRANIE SPRAWOZDACZWO – WYBORCZE
    Członków Stowarzyszenia Ogrodowego „Biała Brzoza”

    Zebranie odbędzie się w budynku przy ul. Lokajskiego 3 w Warszawie (budynek Szkoły Podstawowej nr 340, stołówka) w dniu 29.03.2025 r. o godzinie 10.00,  w przypadku niewystarczającej frekwencji w drugim terminie o godzinie 10.15.

    Zawiadomienia zostały wysłane do Członków Stowarzyszenia w dniu 11.03.2025 r.

    Bardzo prosimy o liczne przybycie.

    Z poważaniem
    Zarząd


  • Udrożnienie dróg przejazdowych

    W związku z powtarzającymi się problemami z przejazdem pojazdów służb – straż pożarna, pogotowie na terenie naszego Ogrodu, zobowiązujemy użytkowników działek do natychmiastowego i bezwzględnego przycięcia roślin wystających z działek na teren dróg/ alejek.

    Wszystkie nasadzenia powinny być przycięte do linii siatki ogrodzeniowej działki, a gałęzie drzew i krzewów wchodzące w światło drogi do wysokości min. 4 m – jest to wymóg do bezpiecznego przejazdu wozów Straży Pożarnej.

    Czas wykonania prac przez użytkowników działek ustalamy do dnia 31.03.2025 r.

    Poniżej podajemy numery do kilku firm zajmujących się wycinką i rozdrabnianiem gałęzi, wszystkie te firmy są zainteresowane wykonaniem prac na terenie Ogrodu, można skorzystać na przykład z ich usług:

    – WYCINKA DRWAL Głosków tel.: 518 745 782

    – SZYMPEK Wycinka i Pielęgnacja Drzew Wola Gołkowska tel.: 531 366 034

    – PILAR Karol Rot Tarczyn tel.: 668 792 374

    – MARSZAŁ PAWEŁ Konstancin Jeziorna tel.: 504 132 502

    W przypadku nie wykonania koniecznych prac przez użytkowników działek do 31.03.2025 r., prace zostaną zlecone przez Zarząd Stowarzyszenia i następnie kosztami zostaną obciążeni użytkownicy działek, których prace wycinkowe będą dotyczyć. Zostanie wykonana dokumentacja zdjęciowa „przed” i „po”.

    Bardzo prosimy o poważne potraktowanie sprawy i zajęcie się tym jak najpilniej. A dodatkowo teraz jest idealny moment na prace związane z regulacją nasadzeń.

    W załączeniu przykłady dróg/alejek, które należy udrożnić i przykład odpowiednio zadbanej drogi.

    Niestety w dniu 17.02.2025 r. miejsce miał tragiczny pożar na terenie Ogrodu, a Straż pożarna musiała najpierw wyciąć wystające na drogę gałęzie dużych świerków, ponieważ nie mogli przejechać. Tracili cenny czas. W sytuacjach przejazdu służb jest to sprawa życia i śmierci.

    Jednocześnie informujemy, że w bramie numer 1 działa już system SOS, czyli automatyczne otwieranie bramy dla służb – Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego i Policji.


  • Pomiar geodezyjny terenu ogrodu i wszystkich działek

    W środę 19.02.2025 r. od godziny 7.30 pracownicy biura geodezyjnego na zlecenie Zarządu Stowarzyszenia będą pracować na terenie naszego Ogrodu.

    Zostanie dokonany pomiar szczegółowy całego terenu – części wspólnych, oraz każdego ogródka działkowego.

    W czasie pracy biura geodezyjnego obecny będzie na terenie Ogrodu członek Zarządu, aż do zakończenia prac geodetów.

    Ze względu na specyfikę terenu, w razie potrzeby, pracownicy – geodeci są upoważnieni przez Zarząd do wejścia na tereny ogródków.

    Jeśli będziecie Państwo na działce, prosimy o udostępnienie im wejścia, otwarcie furtki/bramy.

    W miarę potrzeby, jeśli nie uda się zmierzyć całego terenu w ciągu jednego dnia,  kolejny termin pomiaru to poniedziałek 24.02.2025 r.


  • Szambo na działce

    Po zawarciu umowy na odbiór nieczystości płynnych (szamba) oraz otrzymaniu Protokołu Kontroli w Gminie, prosimy o przysłanie zdjęć/ skanów tych dokumentów na adres mailowy bialabrzoza.ogrod@gmail.com

    Lub wrzucenie kopii ww. dokumentów do skrzynki obok Dziupli.

    Odręcznie napisane kartki o odbiorze nieczystości płynnych (szamba) przez nieznaną firmę / osobę fizyczną, nie są dokumentem świadczącym o faktycznym odebraniu nieczystości. Konieczne jest zawarcie umowy na odbiór nieczystości i otrzymanie Protokołu Kontroli w Gminie.


    Każda działka musi posiadać szczelny zbiornik bezodpływowy (szambo) w którym zbierane są nieczystości płynne wytworzone na działce (m.in. w łazience).

    W związku z nowelizacją ustawy z dnia 7 lipca 2022 o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw między innymi ustawy o Utrzymaniu porządku i czystości w Gminach każdy posiadacz zbiornika bezodpływowego (szambo) zobowiązany jest posiadać ważną umowęna odbiór nieczystości płynnych i zbierać dokumenty potwierdzające legalne opróżnianie zbiornika.

    Trwa kontrola szamb na działkach prowadzona przez Gminę Prażmów. Szczegóły w aktualnościach: https://www.bialabrzoza.pl/kontrola-szamba-wyslij-deklaracje-do-gminy/


    Często zadawane pytania

    Czy muszę mieć zainstalowany zbiornik na szambo na działce?

    Tak. Każda działka musi posiadać szczelny zbiornik na nieczystości płynne. Wynika to z regulaminu ogrodu oraz przepisów ogólnych. Za brak zbiornika grożą kary.

    Nabyłam/em prawo do działki na której nie ma szamba. Co mam zrobić?

    Należy jak najszybciej zainstalować szczelny zbiornik bezodpływowy, a następnie zawrzeć umowę na opróżnianie szamba. Tymczasowo, w okresie bez szamba na działce można korzystać np. z przenośnej toalety opróżnianej legalnie przez uprawnioną firmę. Nie wolno wylewać nieczystości do gruntu (zarówno na działce jak i poza jej granicami).

    Jestem na działce rzadko i rzadko zamawiam wywóz szamba. Czy też muszę mieć umowę z firmą na odbiór?

    Tak. Każdy posiadacz szamba musi mieć zawartą umowę. Oprócz tego jest zobowiązany do zbierania dokumentów potwierdzających odbiory nieczystości (rachunki, faktury).

    Firma która do tej pory opróżniała moje szambo nie wystawiała dokumentów potwierdzających odbiór. Co mam zrobić?

    Należy wystąpić do tej firmy o wydanie dokumentów za wykonane wcześniej usługi (najlepiej pisemnie). Firmy mają prawny obowiązek wystawiać dokumenty potwierdzające wykonanie opłaconej usługi (rachunki, faktury).

    W przypadku nie otrzymania potwierdzenia opróżnienia szamba szkodę ponosi działkowiec, ponieważ w razie kontroli nie jest w stanie udokumentować zamówionej i wykonanej usługi (czyli nie może udowodnić, że nie wylał szamba „pod krzaczki”, tylko zamówił legalną usługę opróżnienia przez uprawnioną firmę).

    Firmę, która z uporem odmawia wystawiania dokumentów można np. zgłosić do Urzędu Gminy i Urzędu Skarbowego.

    Z którą firmą mogę zawrzeć umowę na opróżnianie szamba?

    Firma asenizacyjna z którą można zawrzeć umowę na odbiór nieczystości z terenu gminy Prażmów musi posiadać odpowiednie zezwolenie wójta gminy na świadczenie usług opróżniania zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości płynnych. Lista firm, które takie zgody posiadają dostępna jest na stronie internetowej gminy.

    Na naszej stronie w zakładce „Informacje-kontakty do wykonawców usług” są podane numery telefonów do firm polecanych przez działkowców „Białej Brzozy”.

    W jaki sposób prowadzona jest kontrola szamba na działce?

    Aktualnie kontrolę zbiorników bezodpływowych na działkach prowadzi Urząd Gminy Prażmów.

    Należy przesłać wymagane informacje do urzędu gminy mailem lub dostarczyć osobiście w godzinach pracy urzędu. Szczegółowa instrukcja postępowania znajduje się w aktualnościach: https://www.bialabrzoza.pl/kontrola-szamba-wyslij-deklaracje-do-gminy/

    W roku 2025 planowana jest kontrola szamb prowadzona przez Zarząd stowarzyszenia. Prosimy dbać o dokumentację odbiorów.

    Masz inne pytanie? Napisz maila do zarządu.


  • Podatek od nieruchomości

    Szanowni Państwo,
    Przypominamy, że zgodnie z Ustawą z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. 2014 poz. 40, art. 2 pkt. 9a) oraz zgodnie z  Regulaminem Stowarzyszenia „Biała Brzoza” rozdział V § 27 pkt. 1 i 2:

    Altana / domek na działce może mieć powierzchnię zabudowy mierzoną po obrysie ścian zewnętrznych do 35 m2 (do powierzchni altany nie wlicza się tarasu, werandy lub ganku, jeżeli ich łączna powierzchnia nie przekracza 12 m²) i mieć do 5 m wysokości w przypadku dachu stromego i do 4 m wysokości w przypadku dachu płaskiego.

    Zgodnie z art. 3 ust 1 i art. 6 ust 6 i 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U.  z 2023 r. poz. 70) oraz art. 21 § 1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne będące miedzy innymi właścicielami nieruchomości.

    Podatek w drodze decyzji podatkowej ustala organ podatkowy (wójt). Decyzja wydawana jest na podstawie danych zawartych w informacjach podatkowych, do składania których zobowiązani  są właściciele nieruchomości. Zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem doręczenia decyzji organu podatkowego.

    Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz.U. z 2021 r. poz 1073), działkowiec  podpisuje umowę dzierżawy i nabywa prawo do bezterminowego używania działki i pobierania z niej pożytków. W wyniku dokonania takiej czynności cywilnoprawnej, działkowiec może stać się podatnikiem od nieruchomości.

    Wszyscy właściciele altan działkowych (domków działkowych), posiadający nieruchomość przekraczającą obowiązujące przepisy, zobowiązani są do złożenia stosownej informacji do Urzędu Gminy Prażmów – załączamy drukIN-1 oraz załącznik do niego ZIN-1.

    Prosimy o pomoc w kontakcie z Państwa sąsiadami, którzy nie mają dostępu do maila.

    Z poważaniem,
    Zarząd


  • Nowy Zarząd

    Szanowni Państwo, 
    w dniu 14.12.2024 r. odbyło się posiedzenie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia, na którym wybrany został nowy Zarząd.

    Pozwólcie Państwo, że się przedstawimy.
    Pani Monika Zdeb została wybrana na stanowisko Prezesa,
    Pan Jarosław Droździel na stanowisko Wiceprezesa,
    Pani Jolanta Rupiewicz została naszym Skarbnikiem,
    Pani Aneta Opalska została Sekretarzem,
    Pan Marcin Żbikowski jest Członkiem Zarządu.

    Dziękujemy Państwu za wybór i zaufanie.

    Przystępujemy do pracy. Pozwólcie Państwo, że w najbliższym czasie zapoznamy się z dokumentami i zajmiemy najpilniejszymi sprawami.

    Niebawem poinformujemy Państwa o rozliczeniach za wodę i energię elektryczną, które przygotujemy na podstawie zczytanych przez poprzedni Zarząd danych z liczników.

    Zachęcamy Państwa do kontaktu z nami  pod adresem mailowym: bialabrzoza.ogrod@gmail.com

    Prosimy Państwa również o pomoc w kontakcie z Państwa sąsiadami, którzy nie mają dostępu do maili. Wyślemy im informacje pocztą, niemniej jednak przekazanie im informacji wysyłanych mailem, na pewno pomoże w zacieśnianiu sąsiedzkich relacji.


    Szanowni Państwo, 

    z okazji nadchodzących Świąt prosimy przyjąć życzenia zdrowia, radości i spokoju.

    Niech te Święta przyniosą Państwu dużo dobrych chwil w rodzinnej atmosferze.

    Pozdrawiamy Państwa serdecznie,
    Wasz Nowy Zarząd


  • Informacje przesłane mailem

    Do Członków Stowarzyszenia, którzy podali swoje adresy mailowe do kontaktu ze Stowarzyszeniem zostały wysłane wiadomości o Walnym Zebraniu i stanie stowarzyszenia.

    26 listopada Komisja Rewizyjna wysłała maila o tytule „Zawiadomienie o Nadzwyczajnym Walnym Zebraniu (Biała Brzoza)”.

    2 grudnia była Prezes Zarządu ostatniej kadencji wysłała maila o tytule „Informacje o stowarzyszeniu przed Walnym Zebraniem”.

    Prosimy sprawdzić, czy powyższe wiadomości nie trafiły do folderu „SPAM” w Państwa skrzynkach mailowych.

    W przypadku nieotrzymania powyższych wiadomości prosimy o kontakt mailowy z:

    Komisją Rewizyjną kr.bialabrzoza@gmail.com

    lub byłą Prezes Zarządu barc.bialabrzoza@gmail.com


  • Walne Zebranie 14.12.2024

    Ogłoszenie Komisji Rewizyjnej z 26 listopada 2024 r.:

    „ZAWIADOMIENIE O TERMINIE NADZWYCZAJNEGO WALNEGO ZEBRANIA I PORZĄDEK OBRAD

    Szanowni Państwo!

    Niniejszym Komisja Rewizyjna zawiadamia o Nadzwyczajnym Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia Ogrodowego „Biała Brzoza”.

    Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest na podstawie uchwały nr. 3 Komisji Rewizyjnej z dnia 23 listopada 2024 roku.

    Termin Nadzwyczajnego Walnego Zebrania:

    14.12.2024 r. godz. 10:00

    W przypadku braku quorum termin drugiego Nadzwyczajnego Walnego Zebrania:

    14.12.2024 r. godz. 10:15

    Miejsce obydwu walnych zebrań:

    02-793 Warszawa, ul. Lokajskiego 3 (Szkoła Podstawowa nr. 340)

    Planowany porządek obrad:

    1. Otwarcie zebrania. 

    2. Wybór przewodniczącego zebrania i protokolanta.

    3. Zatwierdzenie porządku zebrania.

    4. Uchwalenie Regulaminu Nadzwyczajnego Walnego Zebrania.

    5. Wybór komisji: mandatowej, uchwał i wniosków oraz wyborczej.

    6. Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej ze stanu Stowarzyszenia.

    7. Dyskusja w sprawie Sprawozdania z pkt. 6. 

    8. Wybory Prezesa.

    9. Wybory Zarządu.

    10. Podjęcie uchwał w sprawie:

    a. wyboru Prezesa;

    b. wyboru Zarządu.

    11. Wolne wnioski.

    12. Zakończenie zebrania.”


    Wniosek byłej Prezes Zarządu kadencji 2024 z 2 grudnia 2024 r.:

    „Przesłany przez Komisję Rewizyjną plan Nadzwyczajnego Walnego Zebrania które odbędzie się 14 grudnia br. jest niekompletny.

    Nie przewidziano w nim czasu na konieczne podsumowanie działań rozwiązanego Zarządu (w tym omówienia zaległych spraw Stowarzyszenia) oraz zatwierdzenia brakującego regulaminu Sądu Koleżeńskiego.

    Zanim zostanie wybrany nowy Zarząd musi odbyć się podsumowanie prac rozwiązanego Zarządu – dla wiedzy nowego zespołu oraz Członków Stowarzyszenia.

    Zgodnie ze Statutem § 29 pkt. 2. “W sprawach nie objętych porządkiem obrad nie można powziąć uchwały” dlatego z wyprzedzeniem wnioskuję o uzupełnienie Planu Zebrania o następujące kwestie (punkty 7-8, pogrubioną czcionką):

    Planowany porządek obrad:

    1. Otwarcie zebrania.
    2. Wybór przewodniczącego zebrania i protokolanta.
    3. Zatwierdzenie porządku zebrania.
    4. Uchwalenie Regulaminu Nadzwyczajnego Walnego Zebrania.
    5. Wybór komisji: mandatowej, uchwał i wniosków oraz wyborczej.
    6. Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej ze stanu Stowarzyszenia.
    7. Zatwierdzenie regulaminu Sądu Koleżeńskiego
    8. Podsumowanie działania Zarządu od maja do listopada 2024 r. i omówienie rozpoznanych problemów wraz z podjęciem uchwał:
      • Funkcjonowanie Stowarzyszenia jako organizacji (kompetencje organów i Członków)
      • Ws. wykupu gruntu
      • Podsumowanie działań Zarządu (działania, wydatki)
      • Szamba na działkach
      • Zbieranie odpadów w Ogrodzie
      • Kurząca alejka Jasne Łany
      • Monitoring na działkach
      • Wymiana ogrodzenia od strony lasu i finansowanie
      • Przyroda w ogrodzie: rośliny inwazyjne, drzewa, koty dziko żyjące
      • Zatrudnienie administratora
      • Sprawa niszczonych opon (bez uchwały?)
      • Omówienie opracowania nowego Statutu Stowarzyszenia, Regulaminu Ogrodu i innych koniecznych dokumentów
      • Woda w ogrodzie: sprawa studni głębinowej, stawów, infrastruktury wodociągowej
      • Rozliczanie zużycia prądu
      • Omówienie pracy Komisji Rewizyjnej i ew. przyznanie konsultacji prawnych
      • Inne kwestie wynikające z powyższych punktów
    9. Dyskusja w sprawie Sprawozdania z pkt. 6. oraz kwestii z pkt. 8
    10. 10.Wybory Prezesa.
    11. 11.Wybory Zarządu.
    12. 12.Podjęcie uchwał w sprawie:
      • wyboru Prezesa;
      • wyboru Zarządu.
    13. 13.Wolne wnioski.
    14. 14.Zakończenie zebrania.

    Ostateczny Plan Zebrania uchwala Walne Zebranie przed rozpoczęciem obrad.”


  • Komunikat Komisi Rewizyjnej

    Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia Ogrodowego Biała Brzoza, w związku z wystąpieniem poważnych kłopotów w działaniu zarządu naszego Stowarzyszenia, przekazuje informację na temat podjętych działań i planów.

    W dniu 15 września 2024 roku rezygnację z pełnionej funkcji złożyła Prezes Zarządu Pani Katarzyna Barc /treść rezygnacji znajduje się na stronie WWW stowarzyszenia/. W następnej kolejności, w dniu 21 września,v-ce prezes Marek Matejuk.

    Od tego czasu Zarząd – jako organ – działał w składzie trzyosobowym. Zaszła konieczność zwołania Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia, ponieważ zgodnie ze Statutem Stowarzyszenia Prezes wybierany jest na Walnym Zebraniu.

    Termin walnego zebrania został wyznaczony na 26 października 2024 roku, o czym Zarząd poinformował mailowo 03 października 2024 roku.

    W dniu 17 października rezygnację złożyła pani Katarzyna Piątek Arendt  ze skutkiem od 26.X czyli od dnia planowanego Walnego Zebrania

    W dniu 19 października 2024 roku Zarząd jeszcze trzyosobowy odwołał Walne Zebranie, nie konsultując tego działania z Komisją Rewizyjną, a jako powód podając względy formalne. 

    W dniu 21 października rezygnację złożyła pani Wanda Bukowiecka

    W chwili obecnej jedyną osobą będącą w Zarządzie jest Pani Monika Jung.

    Faktycznie Zarządu już nie ma, a odwołując Walne Zebranie odebrano szansę wybrania nowego składu Zarządu. 

    Stowarzyszenie znalazło się w bardzo trudnej sytuacji związanej z zakończeniem roku, koniecznością sczytania liczników, dokonania rozliczeń prądu i wody.

    Uznając, że nastąpił Stan Wyższej Konieczności, działając na podstawie paragrafu 35 pkt 3 Statutu Stowarzyszenia Komisja Rewizyjna podejmie wszystkie niezbędne działania, mające na celu zabezpieczenie prawidłowego funkcjonowania ogrodu, a na podstawie zapisów Statutu i Regulaminu Komisji Rewizyjnej pkt II ppkt 4 podejmie niezwłoczne działania związane z organizacją Nadzwyczajnego Walnego Zebrania, którego celem będzie wybranie nowego składu Zarządu.

                                                                                             Komisja Rewizyjna


  • Odwołane Walne Zebranie 26.10.2024

    Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia Ogrodowego „Biała Brzoza” zwołane na dzień 26 października 2024 zostaje odwołane ze względów formalnych i na prośbę Członków Stowarzyszenia. Odwołany zostaje zarówno pierwszy termin zebrania o godzinie 9:00 jak i drugi termin o godzinie 9:15.

    Informujemy o konieczności zwołania nadzwyczajnego Walnego Zebrania przed końcem roku kalendarzowego między innymi ze względu na konieczność podjęcia przez Walne Zebranie decyzji o sposobie rozliczania prądu oraz wyłonienia nowego Zarządu.

    Prosimy mieć na uwadze fakt, że od września 2024 Zarząd działa w niepełnym składzie.

    Przypominamy również, że jedynym wiarygodnym źródłem informacji o terminach zebrań i pracy Zarządu jest sam Zarząd, z którym można skontaktować się mailowo (bialabrzoza.ogrod@gmail.com) oraz listownie. Aktualnie informacje udostępniane są na niniejszej stronie internetowej.